(også kendt som persuasive design)
Jeg har nogle få forfattereksemplarer tilbage af bogen Motiverende design (Frydenlund) som jeg sælger til reduceret pris. Normalpris er 200 kr - køb den hos mig for 150 kr. Skriv til mig på så finder vi ud af hvordan vi handler.
Motiverende design er et forsøg på at realisere virksomheders eller organisationers ønske om, at brugerne opfører sig på en bestemt måde eller tager bestemte holdninger til sig under besøget af en hjemmeside. Ideen om motiverende design bygger på, at man undersøger brugernes bevæggrunde til at gøre bestemte ting, og at man konstruerer sin hjemmeside i overensstemmelse med den viden.
Motiverende design er imidlertid ikke noget mirakelmiddel, da succesen altid afgøres på brugernes præmisser, idet de kun kan motiveres til at gøre noget bestemt, hvis deres behov faktisk tilfredsstilles. Jo bedre en hjemmeside tilfredsstiller en brugers forskellige behov, jo større sandsynlighed er der for at motivere ham. Det giver mit speciale en lang række eksempler på og forklaring af.
Mit speciale og min bog går i dybden med ni motivationsstrategier. Her er eksempler fra tre af dem.
På Apples netbutik benyttes struktur som virkemiddel til at motivere brugerne til at købe ekstra varer. De særligt udvalgte varer præsenteres pået relevant sted og tidspunkt, nemlig hvor brugerne har overstået sit indledende ærinde i netbutikken og dermed kan motiveres til at overveje køb af andre varer.
Nyhedssitet Macnyt har tilknyttet et diskussionsforum, hvor brugernes emotionelle behov bl.a. stimuleres ved at indarbejde et socialt hierarki, der understøtter en historie om novicer og eksperter blandt brugerne. Det er med til - om end muligvis ubevidst - at motivere brugerne til at vende tilbage til siden flere gange dagligt.
Du er meget velkommen til at kontakte mig på med kommentarer eller spørgsmål i relation til specialet eller bogen. Jeg holder ofte målrettede oplæg og foredrag om emnet, som du måske kan være interesseret i.